Najveca blagodat sa kojom je Allah pocastio ovaj ummet jeste slanje Muhammeda, s.a.v.s., i spuštanje Kur'ana kako bi ljudi izašli na pravi put, kako bi progledali i kako bi se podsjetili na ono u cemu je njihova korist i na dunjaluku i na ahiretu. Kur'an je Allahov govor znacenjem i jezikom koji je objavljen, a ne stvoren (kao što to vjeruju neke zalutale sekte poput mu'tezila)
Allah, dž.š., opisao je Kur'an casnim (velikim) svojstvima. Kada kaže na pocetku sure El-Bekare, druge sure u Kur'anu: "Elif, lam mim, ovo je knjiga u koju nema nikakve sumnje i uputa je za bogobojazne. One koji vjeruju u ono što ne vide i koji obavljaju namaz i od onoga što im dajemo udjeljuju. Oni koji vjeruju u ono što je objavljeno tebi i što je objavljeno prije tebe i koji su ubijedeni u ahiret."
- Što se tice bogobojaznih kaže se da je Kur'an uputa za njih, jer su oni ti koji uzimaju korist od njega i slijede svjetlo koje iz njega svijetli.
2. Uputa objašnjenja i usmjeravanja tj. da covjeku bude objašnjen pravi put, dobro i zlo i šta mu šteti, a šta koristi. Ova uputa je opšta za sve ljude.
Kaže Allah, dž.š.: "Zaista, ovaj Kur'an upucuje ka onome što je najispravnije i donosi radosne vijesti vjernicima koji cine dobra djela da ih ceka velika nagrada. (Prijevod znacenja - El- Isra, 9.)
Kaže Allah, dž.š.: "Tako ti Mi objavljujemo ono u cemu je život." (Prijevod znacenja - Eš-Šura, 52.)
Kada Kur'an napusti srce on umire kao što tijelo umre kada iz njega izade duša. Postoje dvije vrste života i dvije vrste smrti: život tijela i život srca, smrt tijela i smrt srca. Život tijela opšteg je karaktera i obuhvata i vjernike i nevjernike, i pobožne i griješnike, obuhvata i životinje i nema nikakve razlike izmedu njih i ljudi u tome. Medutim, život srca obuhvata samo vjernike i samo ga oni posjeduju. Zbog toga kaže šejh Ibn Tejmije, kada je zatvoren u zatvor: "Kada bi nevjernici znali za ono što mi osjecamo u svojim srcima (tj. da znaju za život naših srca), poveli bi rat da nam to oduzmu.
- Opisao ga je kao svjetlost koja osvjetljava put covjeka i ukazuje mu na rupe i trnje koje je posuto po njemu kako bi se sacuvao toga i došao do njegovog cilja spokojan, miran i uspravan.
Kur'an je duhovno svjetlo koje ti pomaže da razumiješ pravi put od puta tmine, put koji vodi ka džennetu, od puta koji vodi ka vatri, ono što je korisno, od onoga što je štetno, ono što je dobro, od onoga što je zlo.
Kur'an je lijek za tjelesne i duševne bolesti.
2. Postoje i druge duhovne bolesti kao što su sumnje, licemjerstvo i kufr (nevjerstvo) za koje je Kur'an takoder lijek. To biva na nacin što se osoba pogodena spomenutim bolestima posveti brižnom studiranju i izucavanju Kur'ana, razmišljanju o njegovim ajetima i sprovodenju u praksi onoga što su citali i o cemu su razmišljali.
KAKAV TREBA DA BUDE NAŠ ODNOS PREMA KUR'ANU?
1. Savladavanje citanja Kur'ana (tj. njegovih harfova), poducavanje djece i nastojanje da se uci napamet i bez grešaka. Rekao je Poslanik, a.s.: "Najbolji medu vama su oni koji uce Kur'an i druge poducavaju njemu." Ono što se traži od muslimana jeste da ulože trud u ucenje Kur'ana i nije dovoljno da se ogranice na suhoparno izgovaranje harfova ako je u mogucnosti da se usavrši u tome i da ga izgovara (uci) na najispravniji moguci nacin.
Ovo važi samo za one koji nisu u mogucnosti potpuno pravilno uciti Kur'an. Medutim, oni koji mogu naci ucitelja koji ce ih poduciti ispravnom ucenju, i u mogucnosti su da to savladaju, obavezni su to uraditi. Kaže Poslanik, a.s.: "Onaj ko je vješt u ucenju Kur'ana, bit ce sa cijenjenim i plemenitim Allahovim izaslanicima (melekima) na Sudnjem danu.
2. Stalno ucenje Kur'ana
Kaže Allah, dž.š., za one koji uce Kur'an: "Oni koji uce Allahovu knjigu, obavljaju namaz i udjeljuju od onoga što im Mi dajemo, tajno i javno, nadaju se nagradi koja nece propasti." (Prijevod znacenja - Fatir, 29.-30.) Vidimo da ih je Allah pohvalio zbog spomenutih svojstava medu kojima je prvo svojstvo kojim su opisani ucenje Allahove knjige, tj oni mnogo citaju Allahovu knjigu tražeci Allahovu nagradu i nadajuci se da ce Allah ispuniti svoje obecanje i rade po onome što citaju.
Nije dovoljno samo nauciti citati Kur'an i da ga ucimo neprestano, nego smo obavezni razmišljati: a) o njegovom znacenju i tajnama b) o Allahovim imenima i svojstvima za koje smo saznali putem Kur'ana c) o kazivanjima o prijašnjim narodima, bilo da se radi o vjernicima ili nevjernicima d) o onome što je zadesilo one koji su poslanike u laž utjerivali e) o onome što je Allah pripremio i sa cime je pocastio iskrene vjernike f) o kazivanjima o Sudnjem danu i onome što ce se dogadati na njemu i g) o dogadanjima poslije smrti o cemu nas Kur'an obavještava, detaljno što nam predstoji i dolazi u našoj buducnosti, zbog cega smo obavezni da se pripremamo za to cinjenjem dobrih djela, a ostavljanjem zabrana. Kaže Allah, dž.š.: "Objavljujemo ti knjigu, blagoslovljenu kako bi o njoj razmislili, o njenim ajetima i kako bi oni koji pameti imaju, pouku uzeli." (Prijevod znacenja -Sad, 29.)
Kaže se u drugom kur'anskom ajetu: "Zbog cega oni ne razmisle o Kur'anu. Da je on od nekog drugog, a ne od Allaha, sigurno bi u njemu našli mnoga razilaženja." (Prijevod znacenja -En-Nisa, 82.) Allah, dž.š., kori one koji su se okrenuli od Njegove knjige i objašnjava da je to uzrok njihove zbunjenosti i zablude jer da su razmišljali o Allahovoj knjizi i okrenuli se njoj, bili bi upuceni i prešli bi iz stanja nesretnosti u stanje srece i blagostanja. Da su razmišljali o njemu, znali bi da je to Allahov govor, jer u njemu nema kontradikcije. Njegovi dijelovi potvrduju jedni druge, tumace jedni druge, lice jedni na druge u ljepoti, stilistici, istinitosti i nadnaravnosti i sve što covjek više bude razmišljao o Kur'anu, povecava mu se iman, ubjedenje i smiruje mu se srce, povecava se njegovo znanje i razumijevanje vjere.
Da su razmišljali o Kur'anu, otišli bi od njih sve ove bolesti i održavali bi rodbinske veze, cijenili bi ono što je Allah naredio da se cijeni, pokoravali bi se Allahu i Njegovom Poslaniku. Medutim, nakon što su okrenuli leda Kur'anu i ostavili razmišljanje o njemu, zapali su u grijehe kao što je kidanje rodbinskih veza, cinjenja fesada po zemlji i slicno.
Sve stvari spomenute prije ove nisu dovoljne ako ne budemo radili po Kur'anu a raditi po Kur'anu znaci smatrati halalom ono što je u Kur'anu halal, a haramom ono što je u Kur'anu haram, izvršavati ono što je Kur'an naredio i klonuti se onoga što je on zabranio.
Kaže Poslanik, a.s.: "Kur'an je dokaz za tebe, ili protiv tebe." Onaj ko se ogranici na citanje Kur'ana i razmišljanje o njemu, a ne bude radio po njemu, taj je iznio dokaz protiv samog sebe. Prenosi se od nekog od selefa da je rekao: "Nekada covjek uci Kur'an, a on ga proklinje." Bi mu receno: "Kako to?" Kaže: "Prouci rijeci Allaha, dž.š.: "Neka je Allahovo prokletstvo na lažljivce," a on je sam lažac, ili prouci rijeci: "Neka je Allahovo prokletstvo na nasilnike, a on sam cini nasilje."
Ovo je dokaz da nije cilj Kur'ana nasladivanje išcitavanjem njegovih ajeta, nego skrušenost kod onoga ko ga sluša i rad po njegovim uputama. Kada je zaplakao onaj ko ce svjedociti protiv nas, šta je onda sa nama?
Musliman koji uci Kur'an, razmišlja o njegovim ajetima i radi po njemu, mora se cuvati govora o Kur'anu bez znanja, tj. ne smije ni o jednom ajetu ništa reci niti ga smije protumaciti ako to nije cuo od nekog ucenjaka ili procitao u knjigama koje tumace Kur'an, kao što je tefsir Ibn Kesira, Taberija, Kurtubija, Ševkanija i drugih knjiga koje su poznate u ovoj oblasti.
Kaže Poslanik, s.a.v.s.: "Onaj ko kaže nešto o Kur'anu po svom mišljenju, ili bez znanja, neka pripremi sebi mjesto u vatri." (Hadis hasen)
KUR'AN SE TUMACI NA JEDAN OD SLJEDECIH NACINA
2. Hadisom Allahova Poslanika, s.a.v.s., npr. Allah, dž.š, u Kur'anu je zabranio lešinu u potpunosti kada kaže (Zabranjuje vam se lešina) a dok u hadisu dolazi ono što pojašnjava tu zabranu kada kaže Poslanik, s.a.v.s.: "Dozvoljene su vam dvije vrste lešina a to su riba i skakavci."
4. Rijecima tabiina (ucenika ashaba) a najistaknutiji su ucenici Abdullaha b.Abbasa a ti su Mudžahid, Tavus, Ikrime, Seid b. Džubeir i drugi
Molim Allaha, dž.š., da nas ucini od onih koji ce se okititi sa ovih pet osobina i da ucini Kur'an dokazom za nas, a ne protiv nas.